اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبر شماره ۱۱۷۰۵

اسرار نرم افزار رستوران در افزایش سودآوری

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ , بازدید: ۵۲۴
اسرار نرم افزار رستوران درافزایش سودآوری که شما نباید بدانید. روش های سنتی و هزینه های گزافِ تکرار تبلیغات، راهکار موثری برای سودآوری رستوران، کافی شاپ، فست فود و حتی فودکورت در طولانی مدت نیست.

فروش و سودآوری دغدغه اصلی همه مدیران رستوران ها و کافی شاپ هاست. اما روش های سنتی و هزینه های گزافِ تکرار تبلیغات، راهکار موثری برای سودآوری رستوران، کافی شاپ، فست فود و حتی فودکورت در طولانی مدت نیست. ابزاری که نقش شگرفی در کاهش هزینه ها و افزایش درآمد رستوران دارد، می تواند با الگوریتم های هوش مصنوعی و تحلیل های آماری، مدیران را در اتخاذ بهترین تصمیم ها در زمان مناسب یاری دهد. این ابزار تنها یک نرم افزار رستورانِ یکپارچه و هوشمند است. با ما باشید تا در ادامه، ضمن تعریف دقیق تر نرم افزار رستوران، با اسرار این ابزار قدرتمند برای افزایش فروش و کاهش هزینه های رستوران آشنا شویم.

نرم افزار رستوران چیست؟

نگاه دنیا و رستوران های پیشرو و بزرگ، به نرم افزار رستوران تغییر کرده است. در سال های اخیر، نرم افزاری که می توانست فاکتور صادر کند، به فیش پرینتر متصل باشد، گزارش های مالی و موجودی انبار را بدهد، یا در بهترین حالت، برای مشتریان پیامک ارسال کند، به عنوان نرم افزار رستوران شناخته می شد. اما، دیگر چنین ابزاری به عنوان نرم افزار رستوران یا نرم افزار کافی شاپ یا نرم افزار فست فود به رسمیت شناخته نمی شود. آن هم در شرایطی که رقابت پیچیده تر شده، شرایط اقتصادی تغییر کرده و همه چیز کمی عجیبه!

در تعریف جدید، نرم افزار رستوران، پلتفرمی یکپارچه است که با الگوریتم های هوش مصنوعی و تحلیل های آماری، و با امکان دسترسی از هرجا، اطلاعاتی یکپارچه و درلحظه (بدون حتی ۱ ثانیه تاخیر) در مورد بخش های مختلفِ فروش، هزینه و مشتریان به مدیران رستوران ارائه می دهد.

دیگر زمان آن گذشته که نرم افزار رستوران همچون آینه جلو ماشین، صرفاً نگاه به عقب را یادآور شود و گزارش های مالی و مصرف انبار را نمایش دهد. بهترین نرم افزار رستوران در کنار آینه ای برای نگاه به عقب، شیشه ای بزرگ برای نگاه به جلو پیش روی مدیریت رستوران قرار می دهد. این تنها ابزار رقابت در شرایط پیچیده است.

ویژگی دیگرِ بهترین نرم افزار رستوران، استفاده از فناوری های بروز در توسعه آن است که آن را به عنوان نرم افزار ابری رستوران می شناسیم. ویژگی ابری بودن در یک نرم افزار یکپارچه و هوشمند، این امکان را فراهم می کند که شما به عنوان مدیر رستوران، بدون هیچگونه پیچیدگی، همه اطلاعات را در گوشی خود (اندروید یا iOS) فورا ببینید و هرجا که باشید، حتی در سفر مناسب ترین تصمیم ها را بگیرید، چون مهمترین کار شما تصمیم گیری است!

در ادامه اسرار نرم افزار رستوران در افزایش سودآوری را بازگو می کنیم!

راز اول. کاهش هزینه با نخریدن مواد اولیه

محاسبه کرده اید که چقدر هزینه بابت خرید مواد اولیه خرج می کنید؟ و چند درصد آنها دور ریز می شوند؟ چقدر از آنها صرف محصولاتی کم فروش یا غذاهای غیر محبوب می شوند؟ چرا مواد اولیه برای غذاهایی خریداری می کنید که مشتری دوستشان ندارد؟ به ویژه ای اگر فاسد شدنی باشند! نمی دانید غذاهای غیر محبوب کدامند؟ حتما تا پایان این نوشتار با ما باشید، آن را هم بازگو می کنیم!

نرم افزار هوشمند رستوران به شما می گوید: خرید مواد اولیه ضرر زا ممنوع! به همین راحتی، بخش اعظمی از هزینه ها را کاهش می دهید!

راز دوم. کاهش هزینه با رسید الکترونیک

می دانید سالیانه چندین میلیون صرف کاغذهای رول حرارتی می کنید؟ نرم افزار رستوران با طراحی جذاب تر و با رنگ برند شما، فاکتور آنلاین اختصاصی برای مشتری ارسال می کند. فاکتوری که قابلیت پرداخت آنلاین نیز دارد.

راز سوم. کاهش هزینه با عدم رفت و آمد بین نرم افزارها

اگر سایت، منو دیجیتال ، نرم افزار صندوق، اپلیکیشن مدیریتی، باشگاه مشتریان، انبارداری و کنترل موجودی، بهای تمام شده، برنامه تولید، نظرسنجی هوشمند و دیگر ابزارهای ارتباط با مشتریان، مدیریت فروش و کنترل هزینه ها را تهیه کرده اید، غیر از هزینه های مالی که برای خرید نرم افزار های مختلف متحمل شده اید، هزینه پنهان از دست دادن اطلاعات، عدم یکپارچگی داده ها، صرف زمان برای دسترسی به اطلاعات مختلف را محاسبه کرده اید؟ حتی اگر روزانه فقط ۱۰ دقیقه برای یکپارچه کردن یا تجمیعِ اطلاعاتِ بین نرم افزارها وقت صرف می کنید، ۳۶۵۰ دقیقه مفید از زمان خود را در یکسال از دست داده اید!

نرم افزار یکپارچه رستوران و کافی شاپ، هزینه نرم افزاری شما را به مراتب کاهش می دهد. همین طور، کنار هزینه های مالی، هزینه های زمانی نیز حذف می شوند. حتما این زمان ها را می شود کنار دوستان یا خانواده یا برای تصمیم گیری های هوشمندانه استفاده کرد.

راز چهارم. کاهش هزینه با بازاریابی بازگشتی

خبر خوب در کسب و کار رستورانی این است که مشتریان می توانند بارها و بارها برگردند و دوستان خود را نیز همراه کنند؛ اگر تجربه خوبی در رستوران شما داشته باشند و شما خود را هوشمندانه به انها یادآوری کنید! به چنین راهکاری بازاریابی بازگشتی (Retention Marketing) می گویند. آمارها نشان می دهد که بازاریابی بازگشتی تا 77% از هزینه های بازاریابی و تبلیغات شما کم می کند و این تغییر شگرفی است!

نرم افزار رستوران و کافی شاپ مجهز به بازاریابی بازگشتی، این امتیاز را به سادگی در اختیار شما قرار می دهد.

راز پنجم. کاهش هزینه با حذف تخفیف دهی غیر هدفمند

راز پنجم این است که هر مشتری، سلیقه و علایق خاص خود دارد. شما نمیتوانید یک نسخه برای همه بنویسید! نرم افزار هوشمند رستوران و کافی شاپ مجهز به تحلیل سلایق مشتری و الگوریتم های هوش مصنوعی به شما کمک می کند تا به جای تخفیف های عمومی، پیشنهادی منطبق با علایق مشتری به او ارائه دهید. پیشنهادی کاملا هدفمند و شخصی سازی شده برای گرفتن بهترین بازخورد و عدم هدر رفت هزینه های کلان.

راز ششم. کاهش هزینه با بهبود عملکرد کارکنان

کارکنان قلب تپنده رستوران شما هستند. تجربه خوب آنها و بهبود عملکردشان در کارایی رستوران تاثیر ثابت شده ای دارد. نرم افزار هوشمند رستوران این قابلیت را داراست که با خودکارسازی فرایندها (از جمله سفارش و پرداخت روی میز بدون حضور سالن دار، پرینت خودکار از چاپگرهای مرتبط، تفکیک سفارش های آشپزخانه و بار و …)، بهره وری پرسنل را بالا برد. همین طور، ابری بودن نرم افزار کمک می کند تا پرسنل به ویژه حسابدار رستوران هرجا که راحت هست حتی در خانه، به امور حسابداری بپردازد. افزایش بهره وری پرسنل و عدم نیاز به حضور تمام وقت در رستوران راز ششم نرم افزار رستوران در کاهش هزینه ها است.

 

راز هفتم. کاهش هزینه سخت افزارهای تک منظوره

راز هفتم نرم افزار ابری رستوران این است که شما با هر سخت افزاری به راحتی می توانید کار کنید. یعنی مجبور نیستید از دستگاه خاصی استفاده کنید. همین طور اگر سخت افزار شما مثل تبلت، تبلت پوز، موبایل، آل این وان، لپ تاپ، دسک تاپ و … خراب شد یا به هر دلیلی از کار افتاد، نرم افزار شما بدون ۱ ثانیه انتظار، روی موبایل یا هر سخت افزار دیگری بالاست.

 

راز هشتم. افزایش فروش با شارژ به موقع مواد اولیه

بارها شده مشتری برای غذای محبوب شما وارد رستوران شده، ولی به دلیل عدم وجود مواد اولیه، آماده سازی سفارش امکان پذیر نبوده. از طرفی، اگر بخواهید ذهن خود را مدام درگیر خرید به موقع مواد اولیه کنید، فرصتی برای تصمیم گیری های هوشمندانه باقی نمی ماند. نرم افزار هوشمند رستوران ضمن اینکه خرید مواد اولیه غیرضروری را ممنوع می کند، برای خرید مواد اولیه ضروری به شما هشدار می دهد. کافی است به هشدارها دقت کنید!

 

راز نهم. افزایش فروش با کمپین، کارت اعتباری و باشگاه مشتریان هوشمند

به گفته پاتریشا فریپ: “اين وظيفه مشتري نيست که شما را به ياد آورد. اين وظيفه و مسئوليت شماست که مطمئن شويد، آنها فرصتي براي فراموش کردن شما ندارند.” تخفیف دهی یا اعتباردهی راز نیست. راز نهم این است که در نرم افزار رستوران، تخفیف را طوری دهید که به هدف نشیند! این راز بیانگر استفاده از اطلاعات پردازش شده برای کمپین های هوشمندانه و متنوع است.

انواع کمیپن ها برای انوع مشتریان با سلایق و علایق متنوع. نرم افزار ابری رستوران و کافه به شما می گوید کدام مشتریان ۳ ماه هست شما را فراموش کرده اند، کدام ها غذاهای گوشتی مصرف نمی کنند (پس تخفیف انوع کباب، استیک و دونر را ارسال نکنید!)، چه افرادی شام به شما سر می زنند ولی تابحال صبحانه را در رستوران شما تجربه نکرده اند! کدامیک بیش از ۱۰ مرتبه از غذای رستوران شما استفاده کرده و حجم خرید بالایی دارند؟ مشتریان نامطمئن کدامند؟ و

ابزار جذاب دیگری که برای بازگشت مشتریان رستوران کاربرد دارد، کارت اعتباری الکترونیکی است. کارتی که انگیزه مشتری را برای بازگشت مجدد به رستوران شما افزایش می دهد. کارتی که میتوانید حتی در روزهای خاص به مشتریان ویژه ارائه دهید!

 

راز دهم. افزایش فروش با راه اندازی شعبه مجازی و سایت اختصاصی

هر کانال فروشی که دارید، کانل فروش خود شما چیز دیگری است! سایت اختصاصی یا شعبه مجازی رستوران شما، صفحه یا صفحاتی در فضای وب است که شما را به موتورهای جستجو با برند خودتان معرفی می کند. با کانال فروش حضوری یا ماشینی شما یکپارچه است و همه اطلاعات را برای تصمیم گیری بهتر در اختیار دارید. حتی اگر میخواهید از دیگر اسرار نرم افزار رستوران در سایت اختصاصی خود استفاده کنید!

راز یازدهم. افزایش فروش با نظرسنجی هوشمند از مشتری

چه تعدادی از مشتریان شما خاموش از رستوران بیرون رفته اند و شما هیچگاه نظر واقعی آنها را نسبت به سفارششان، غذا یا نوشیدنی که خورده اند، و تجربه شان در رستوران ندانسته اید! آنها می توانستند برگردند و میلیون ها تومان برای شما درآمدزایی داشته باشند!

نظر مشتریان زمانی که از نظرسنجی هوشمند استفاده می شود، گنجینه ای برای بهبود عملکرد، پیشنهاد محصولات محبوب، مهندسی منو و افزایش فروش رستوران شماست. افزایش فروش نه تنها با بازگشت مجدد همان مشتری، بلکه با دعوت آن مشتری از دوستانش، پیشنهاد آن غذاها به مشتریان دیگر و …رقم می خورد.

 راز یازدهم می گوید نرم افزار رستوران، نظرسنجی هوشمند متصل به تک تک خدماتی که ارائه می دهید، در اختیارتان می گذارد و با طراحی جذاب و با کمترین کلیک، مشتری را دعوت به ثبت نظر می کند. حالا شما به گنجینه ای ارزشمند در مورد دیدگاه مشتری نسبت به رستوران خود مجهز هستید که براساس آن می توانید مطمئن ترین تصمیم ها را بگیرید.

راز دوازدهم. افزایش فروش با پروموت محصولات محبوب

بعضی غذاها آمار فروش بالایی دارند، اما لزوما محبوبِ مشتریان نیستند! این ها شاید مشتریان جدید به رستوران شما آورند، اما مشتریان وفادار نمی سازند! هزینه مشتری جدید به مراتب بیشتر از حفظ مشتریان قبلی است. شناسایی غذاهای محبوب در نرم افزار رستوران، راز دیگری است که در کنار فروش های جدید، فروش های بازگشتی شما نیز افزایش می دهد.

راز سیزدهم. افزایش فروش با تصاویر جذاب غذاها

همه ما تحت تاثیر تفاوت ها هستیم؛ نوشته های بولد در یک متن، نوشته های کوتاه در متنی طولانی، تصاویر جذاب میان صفحات، وغیره. منوهای کاغذی با نوشته های بی روح جای خود را به منو دیجیتال آنلاین با تصاویر جذاب از غذاها داده است. تصاویری که در سفارش غذا یا نوشیدنی وسوسه برانگیز است. مسلما غذایی که تصویر با کیفیت و جذابی از آن می بینید، بیشتر شما را به وجد می آورد تا نوشته ای خشک. منو دیجیتال متصل به نرم افزار یکپارچه رستوران، نه تنها در سفارش حضوری کاربرد دارد، بلکه امکان سفارش آنلاین را به راحتی فراهم می کند، حتی در محدوده ای که ترجیحِ سفارش گیری شماست!

راز چهاردهم. افزایش فروش با تابلو تبلیغات اختصاصی

کدام فضای اختصاصی را دارید که همیشه در دسترس مشتری باشد و جدیدترین کمپین ها، بروزترین پروموت ها، محبوب ترین غذاها، رویدادهای روز رستوران خود را، در یک نگاه، در آن به نمایش گذارید؟ با نرم افزار یکپارچه رستوران و کافه، به منوی دیجیتال همراه با تابلو تبلیغات مجهز هستید! بهترین فضا برای اشتراک جذاب ترین رویدادهای رستوران شما با مشتریان یا دعوت آن ها برای یک تجربه به یادماندنی دیگر!

راز پانزدهم. بهبود تجربه مشتری با پیشنهاد همان همیشگی حتی با تغییر پرسنل

همون همیشگی! عبارت جذابی که به کار بردنش حس خوشایندی برای مشتری ایجاد می کند. به ویژه اگر مهمان دار از این عبارت استفاده کند و بپرسد: همون همیشگی؟! وقتی مطلوبتر می شود که این پرسش را مهماندار جدید می کند! او چطور مرا شناخته است؟! یا مهمان دار بگوید: “غذای دفعه قبل کمی تند بود، تندی غذا رو کم می کنیم!”

مشتریان شما برایتان مهم هستند و این اهمیت به رستوران شما وابسته است نه کارکنانتان. نرم افزار هوشمند رستوران، همیشگی مشتریان را به شما یادآور می شود تا خاطره ای شیرین در ذهن مشتری ثبت کنید.

جمع بندی

در این نوشتار ۱۵ راز نرم افزار رستوران برای افزایش فروش و کاهش هزینه (افزایش سودآوری) مطرح شد که دانستن آنها برای مدیریت رستوران ضروری است. این ۱۵ راز در مورد نرم افزار کافه، نرم افزار کافی شاپ، نرم افزار فست فود و نرم افزار فود کورت یکسان هستند، چرا که شاکله این نرم افزارها و فعالیت های کلی که در این مجموعه ها انجام می شود، یکسان است. شاید لازم باشد، بار دیگر این نوشتار را مرور کنید تا برای همیشه برای کسب و کار خود به خاطر بسپارید.

اسرار دیگری در نرم افزار کافی شاپ هست که در نوشتارهای بعدی برایتان بازگو می کنیم

منبع: ماپرا

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016